جنبش فکری هنری سنما انقلاب
در مصاحبه پیرامون فیلم ویلایی ها مطرح شد؛

به گزارش سینما انقلاب، در روز دوم از محفل اندیشمندان و نخبگان سینما انقلاب فیلم ویلایی ها به نویسندگی و کارگردانی منیره قیدی و تهیه کنندگی سعید ملکان به روی پرده رفت.

پس از اکران فیلم گفتگویی با پژوهشگر و فیلمساز، غلامرضا جمشیدی داشتیم.

غلامرضا جمشیدی: ویلایی ها یک سر و گردن از اکثر فیلم ها بالاتر است.

به گزارش سینما انقلاب، در روز سوم از محفل اندیشمندان و نخبگان سینما انقلاب فیلم ویلایی ها به نویسندگی و کارگردانی منیره قیدی و تهیه کنندگی سعید ملکان به روی پرده رفت.

پس از اکران فیلم گفتگویی با پژوهشگر و فیلمساز، غلامرضا جمشیدی داشتیم.

نسبت فیلم با کلیت آثار جشنواره را چگونه می بینید؟

استاد جمشیدی: اگر بخواهیم مقایسه ای داشته باشیم نسبت به کلیت جشنواره و تولیدات امسال، ویلایی ها یک سر و گردن از اکثر فیلم ها بالاتر است، مخصوصا" با مضمون دفاع مقدس با توجه به عقبه ای که در دفاع مقدس وجود داشت و نه خط مقدم اما به گونه ای که خط مقدم را احساس می کنیم. البته این پرداخت به پشت صحنه ی جنگ یکبار، خیلی محدود در سریال شهید بابایی اتفاق افتاده بود و در اخبار شهادتی که به خانه های سازمانی نیروی هوایی می رسد.

نظرات نسبت به کلیت فیلم چیست؟

استاد جمشیدی: موضوع فیلم ویلایی ها به شدت درگیر کننده بوده و نقاط عطف فیلم را اگر بخواهیم حساب کنیم، در نیمه ی دوم تازه فیلم شروع می شود و اگر کارگردان توانسته است که ریتم را در نیمه ی اول فیلم حفظ کند، نقص های فیلم پوشیده می ماند؛ یعنی ما با اینکه شخصیت پردازی درستی نداریم و شخصیت خانم طباطبایی و خام ایزدیاردر تیپ باقی می ماند. با در نظر گرفتن غافلگیری آخر فیلم که خانم خیری می گوید هر بار که نامه می آوردند آماده ی شهادت شوهرم نبودم و انتظار داشتم که خبر شهادت شوهر کس دیگری باشد نیمه ی اول فیلم توجیه دارد یعنی اگر آن غافلگیری آخر فیلم را نداشتیم نیمه ی اولیه ی فیلم خسته کننده بود.

من آشنایی زیادی با کارگردان ندارم؛ ولی به عنوان فیلمساز به کارگردان تبریک می گویم به دلیل اینکه ما هیچ تنش و کنش و واکنش خاصی در ساختار و محتوای فیلم نداریم ولی فیلم شما را درگیر می کند. این نشانه ی بودن یک فیلمنامه ی قوی و یک اجرای قوی است. 

اگر بخواهیم ایراد بگیریم، بمباران و تیراندازیی هایی را می بینیم اما هیچ خونی در کار نیست. حتی در اول فیلم با آن صداهای مهیبی که در پناهگاه می شنویم هیچکدام از پنجره ها و شیشه ها آسیب نمی بیند. البته این اتفاق در بمباران های دیگر رخ می دهد.

آیا این نریخته شدن هیچ خونی را نمی شود نسبت به این داد که چون زن نمادی از وطن است نباید کشته شود یا خونی از آن بریزد؟

استاد جمشیدی: به این شکل نمادگرایی و نماد پردازی در فیلم های دفاع مقدس نباید نگاه کرد مثل فیلم هایی که اوایل انقلاب پرنده ای با بال خونی نماد از شهادت بود؛ الان در این دوره ی فیلمسازی نباید وابسته به این نماد ها بود.

ما در فیلم زندگی را می بینیم و مرگ را هم می بینیم با مرگ و شهادت مثل آن چیزهایی که تابحال دیده ایم برخورد نمی کند اما بسیار ملموس است به گونه ای که برای مخاطب نسل جدید فیلم سوال ایجاد می شود که چه اتفاقاتی در دهه ی شصت رخ داده است.

چون فیلم ساز زن است با یک نگاه زنانگی به فیلم و زن پرداخته و این موجب شکوفا شدن فیلم شده است و مثالش را در رخت شور خانه می بینیم که چقدر هنرمندانه است.

پرداخت شخصیت های زن و مرد در فیلم را چگونه ارزیابی می کنید؟

استاد جمشیدی: یکی از نقایص فیلم را بازی صابر ابر می دانم که نتوانسته است خوب باشد و علت آن را کارگردان می دانم که مرد های فیلم خوب نیستند و شخصیت های بدی جلوه می کنند و مثل آن مردی که می آید و خبر شهادت بدهد پشتش را برمی گرداند و می رود و این را من در حس زنانگی فیلم می بینم.

یک تقابلی زیبایی در فیلم است که یک کسی تازه دارد عاشق می شود و یکی این دوران را پشت سرگذاشته، یا جعبه ای که از زیر تخت بیرون می کشد و پر از قلم ها و ماژیک هایی است که هدیه اند،کلی حس و حرف دارند که در فیلم درآمده اند و به همین خاطر من به کارگردان تبریک می گویم.

متاسفانه عمده اشکال فیلم راجع به شخصیت پردازی است و انتظار  می رود اگر از بازیگری معروف و کلیدی در فیلم استفاده می شود، پرداخت شخصیت داشته باشیم. من احساس می کنم خانم قاسمی شخصیتش بیشتر پرداخته شده است نسبت به خانم ایزدیار یا طباطبایی.

با این حال باز هم تاکید می کنم که با فیلم بسیار خوبی مواجه هستیم و متاسفم برای جشنواره فجر که فیلم آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرقت یا اینکه خانم قاسمی حتی در مراسم اهدای جایزه اش دعوت نمی شود.

ممنون از اینکه وقتتان را در اختیارمان قرار دادید.

 

 

 



نقل مطالب پایگاه سینما انقلاب، بدون ذکر منبع غیرمجاز است.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی پیرامون این مطلب به ثبت نرسیده است.