جنبش فکری هنری سنما انقلاب
حلقه های خرد بانوان جبهه فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی

 اسطوره سازی مهم ترین نکته قابل توجه در انیمیشن رهایی از بهشت بود. اما نکته ی حائز اهمیت این است که کاش بعد معنوی پر رنگ تر نشان داده می شد.

  گزارش نشست نقد و بررسی انیمیشن رهایی از بهشت در حلقه های بانوان

به گزارش سینما انقلاب ، روز دوشنبه مورخ بیست و پنجم بهمن ماه، پس از اکران انیمیشن رهایی از بهشت در ساعت 15 ، حلقه های بانوان متشکل از دانشجویان و اندیشمندان نخبه دانشگاه های تهران ، برای بحث و بررسی پیرامون آن تشکیل شد.

بانوان جوان اندیشمند و متفکر در این حلقه ها گرد هم آمده و هرکدام نظرات خود را بیان می کردند که ما به برخی از آنان اشاره می کنیم .

یکی از بانوان دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی سخن را این گونه آغاز می کند، اینکه امروزه انیمیشن از حیث فیلمنامه نویسی تفاوت چندانی با فیلم ندارد جالب است. یعنی همان تلاش هایی که نویسنده برای ساخت فیلم می کند را برای نوشتن ماجرای انیمیشن می کند و از این منظر انیمیشن رهایی از بهشت رئال است و خصوصاً نوآوری های آن جلب توجه می کند.

سنت شکنی انیمیشن رهایی از بهشت را دوست داشتم. این سنت شکنی لازم بود تا مخاطبی که به انیمیشن علاقه ندارد ترغیب شود.

انیمیشن طوری بود که باعث می شد مخاطب در داستان گم بشود ولی همین هم لذت بخش بود.

یکی دیگر از نخبگان که دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات در دانشگاه باقرالعلوم است تاکید می کند که برای بار دوم است که این انیمیشن را می بینم عامیانه بودن آن را دوست دارم. همچنین این انیمیشن با اینکه حالت نقاشی دارد؛ اما چون از سرعت خوبی برخوردار بود مخاطب را جذب می کرد و مثل اکثر انیمیشن ها کسل کننده نبود.

 همچنین رفت و برگشت های موجود در دل داستان چون به معنی منقطع شدن نبود باعث کنجکاوی و ترغیب مخاطب می شد.

آخر داستان هم همه چیز به وضوح روشن شد که پهلوان که بود .

یکی از بانوان دانشجوی دانشگاه علم و فرهنگ می گوید شهید چمران هم زن داشت که آن را گذاشت و رفت! خوبی روایت چنین داستانی در زمانه ما به خاطر وجود مدافعان حرم است. از این جهت کاملاً مناسب زمان ماست که بفهماند دل کندن سخت است اما راحت دل کندن را نشان می دهد. علت را برای مخاطب مشخص می کند که چرا یک عده باید باشند که به خاطر دیگران از همه چیز می گذرند و می روند.

یکی از بانوان اما می گوید من کل داستان را به سختی کنار هم گذاشتم آن هم به خاطر مدل تعریف جدیدی بود که به کار رفته است. اگر مقداری داستان را روان تر بیان می کرد بهتر بود شهادت طلبی را خود شهید چمران را و... همچنین می توانست موضوعات دیگر را هم بگنجاند.

یکی از بانوان از دانشگاه علوم پزشکی می گوید ما از انیمیشن نباید به گونه ای استفاده کنیم که مطالبی  که نمی توانیم در فیلم نشان دهیم را در انیمیشن نشان دهیم. یعنی رسالت انیمیشن این نیست و این هم نباید باشد.

یکی از بانوان کمی متمایز تر از بقیه می گوید  این انیمیشن به خوبی توانست روحیه خشونت در جنگ و مهربانی در خانه را به تصویر بکشد و باز شدن این عرصه از تصویر سازی و محبت به همسر در انیمیشن خوب است؛ ولی باید حد آن را رعایت کرد حتی می تواند برای بیان بعضی محبت ها و نشان دادن عواطف از بدل سازی استفاده کند، یعنی به جای نشان دادن صریح و کامل یک موقعیت را طوری نشان دهد که هم کامل نشان داده نشود و هم ذهن مخاطب به آنچه که نویسنده می خواسته است نزدیک شود و مقصود را دریابد.

 

یکی دیگر از بانوان ایده ای میانه تر بیان می کند که ما باید در این حوزه قوانینی داشته باشیم. قوانین رسانه ای مربوط به انیمیشن که تا چه اندازه دستمان باز است برای نشان دادن بعضی مسائل که در فیلم ها نشان نمی دهیم.

اما همچنان تصریح می کند که شیک و ترتمیز بودن یک دختر چادری در این انیمیشن به خوبی نشان داده شد و لازم هم بود و این راه باید ادامه پیدا کند.

کم کم باتوجه به مسائل مطرح شده بحث ورود می کند به مخاطب شناسی انیمیشن رهایی از بهشت ، که آیا اصلا با وجود راحت و صریح نشان دادن محبت به همسر، مخاطب آن کودکان هستند یا بزرگسالان؟!

یکی از بانوان تصریح می کند که کارگردان قبلا هم گفته بوده است که هدف وی مخاطب بزرگسالان بوده است.

اما یک نوع خودنمایی در این انیمیشین دیده می شود از این حیث که ما قبلا در نمایش دادن این گونه محبت ها ضعف به خرج داده ایم  که الان دارد جبران می شود . رسانه های ما خودشان این را به وضوح درک کرده اند و امروزه درصدد رفع آن برآمده اند آن هم با توسل به برنامه های روانشناسی و دعوت کارشناسان برای یاد دادن طرز محبت کردن در خانواده زیرا کودکان ما هیچ کدام این چیزها را یاد نگرفته اند و ندیده اند.

یکی از بانوان می گوید ما چرا باید برای کودک چیزی را که برایش مسئله نیست ، مسئله کنیم؟ آیا لازم است که حتما محبت بین زن و شوهر به بچه نشان داده شود؟ ما باید یک صحنه ی خیلی خیلی ساده نشان دهیم که آن برای کودک دغدغه نشود زیرا ذهن کودک آماده ی پذیرش است و هرچیزی برای حساسیت ایجاد کند تا سالها به خاطرش خواهد ماند. ما نباید بگذاریم ذهن کودک شرطی شود چرا که با اطلاعات غلط می تواند به راحتی شرطی شود و دیگر اصلاح نشود.

دیگری با تاکید بر طیف رنگ های به کار رفته و تیره  در انیمیشن تاکید می کند که مخاطب اصلا کودکان نبوده اند.

بانوان این حلقه در پایان همگی تاکید می کنند که ما در هیچ کجا  قهرمان بودن شهید چمران را نتوانسته بودیم به این خوبی درک کنیم. نه از دست نوشته های خود شهید نه کتاب هایش و نه حتی فیلم چ. چرا که همگی روح لطیف و مهربان شهید را نشان می داد. اما اینجا بود که تازه وجه قوی بودن و قهرمان بودن را به خوبی توانست نشان دهد.

حلقه ای دیگر متشکل از بانوان دانشگاه الزهرا ، صنعتی شریف ، دانشگاه تهران و هنرجویان حوزه هنری این مطالب را بیان می کنند. اول اینکه درباره مخاطب شناسی عده ای می گویند مخاطب کودکان بودند، به این دلایل که شکل کاراکترها ، زبان کودکانه و حتی نریشن ها و تعداد زیاد بچه ها  ما را مطمئن می کند که مخاطب کودکان هستند.

عده ای دیگر می گویند پیچیدگی داستان  اینکه چند داستان مطرح است و خشونت زیاد و صحنه های ترسناک ما را به این نتیجه می رساند که مخاطب بزرگسالان هستند.

در آخر هردو گروه به جمع بندی رسیده و بیان می کنند مخاطب می تواند هر دو گروه باشند اما هرکدام در حد فهم خودشان برداشت می کنند.

بانویی دانشجو از دانشگاه الزهرا می گوید شهید چمران را به عنوان مصداق انیمیشن خوب توانست الگوسازی کند و قهرمان نمادین را ربط بدهد به دلاوری های شهید چمران.

 اسطوره سازی مهم ترین نکته قابل توجه در انیمیشن رهایی از بهشت بود. اما نکته ی حائز اهمیت این است که کاش بعد معنوی پر رنگ تر نشان داده می شد.

همچنین اینکه نریشن خوانده می شد و همزمان تصاویر مربوط هم پخش می شد نه نقطه ی قوت و نه نقطه ضعف است بلکه می توان آن را یک سبک جدید و جالب برشمرد.

بانوی دانشجوی دانشگاه تهران می گوید خوبی انیمیشن این بود که شعاری نبود چون به زبان تصویر نشان می داد قابل باور و پذیرش است یعنی اگر نریشن ها بدون تصویر خوانده می شد قابل باور نبود، نکته جالب دیگر در سبک بیان ربط پهلوان به شهید چمران بود که هر دو جنبه و هردو بعد را به خوبی نشان می داد.

در آخر از گوشه و کنار سالن و در صحبت های خصوصی دوستانه این زمزمه به گوش می رسد که سوژه ای مثل شهید چمران در ایران حساس است نباید خیلی به آن نزدیک شد ، به قاعده نشان دادن آن خوب بود و شعاری نیست ، وگرنه در غیر این صورت اصلا نباید نشان داد.

 



نقل مطالب پایگاه سینما انقلاب، بدون ذکر منبع غیرمجاز است.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی پیرامون این مطلب به ثبت نرسیده است.