جنبش فکری هنری سنما انقلاب
معرفی فیلمهای سال سینمایی 96؛

سهیلی این بار بعد از پنج سال به سراغ قسمت دوم فیلم گشت ارشاد رفت و توانست در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، در سه بخش بهترین نقش مکمل مرد، بهترین فیلمبرداری و بهترین جلوه های ویژه میدانی کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین شد.

معرفی فیلم گشت ارشاد؛ آخرین ساخته سعید سهیلی

سعید سهیلی متولد ۱۳۳۸ در تربت حیدریه است. او فعالیت هنری خود را از حوزه هنری خراسان با تئاتر و فیلمسازی آغاز کرد و در سال ۷۵ اولین فیلم بلند سینمایی اش را با نام «مردی شبیه باران» جلوی دوربین برد. این فیلم که به اعتقاد عده یی بهترین اثر سهیلی محسوب می شود، توانست در جشنواره فجر موفقیت هایی را کسب کند و چند سیمرغ را به دست آورد. «مردی شبیه باران» فیلمی مربوط به سینمای دفاع مقدس بود و حکایت اسیر شدن یکی از فرماندهان ایرانی در بازداشتگاه عراق آن هم با هویتی نامعلوم را به تصویر می کشید. اگرچه آن زمان عده یی این فیلم را بی شباهت به یکی از سریال های پخش شده از تلویزیون که آن هم همین موضوع را داشت، ندانستند اما سهیلی خودش را با اولین فیلمش به عنوان یک کارگردان مسلط و مستعد معرفی کرد. او سیمرغ بهترین فیلم اول را به خاطر این فیلم دریافت کرد و از همه مهمتر اینکه ابوالفضل پورعرب را در این فیلم احیا کرد و باعث شد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای اولین بار به او برسد. 

سهیلی بعد از این فیلم، دوازده فیلم دیگر ساخت، که ویژگی فیلمهای او این بود که در یک ژانر محدود نبود و ژانرهای مختلف را تجربه کردند که از آن جمله می توان به شب برهنه با بازی شادمهر عقیلی، غوغا و چارچنگولی اشاره کرد. دو فیلم آخر سهیلی با نام های گشت ارشاد و کلاشینکف، حواشی مختلفی را ایجاد کرده بودند

سهیلی این بار بعد از پنج سال به سراغ قسمت دوم فیلم گشت ارشاد رفت و توانست در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، در سه بخش بهترین نقش مکمل مرد، بهترین فیلمبرداری و بهترین جلوه های ویژه میدانی کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین شد.

 

مسائل فیلم:

- نسبت و اصول رسانه و سینمای انقلابی در بهره گیری از جذابیت طنز و لبخند چیست؟

- برخی حیا را حد و مرز بهره گیری از جذابیت در طنز می دانند. این حد و مرز چیست و کجاست؟

- مردمی کردن چه نسبتی با خصوصی سازی سینما دارد؟ آیا مردمی کردن همان خصوصی سازی است؟

- آیا می توان جذابیت و سرگرمی را محور مردمی کردن سینما گرفت؟ سینمایی که مورد استقبال قرار بگیرد و گیشه ای موفق داشته باشد، آیا سینما مردمی است؟

- قهرمان پروری، در سینما و رسانه انقلابی چگونه تحقق می یابد؟

- ادب و حیا در ادبیات، موسیقی و نمایش ما در تاریخ کهن سبب شده است تا اساساً به برخی از موضوعات و موقعیت ها، پرداخته نشود. ادب و حیا، چه حیطه ای از سوژه و موضوع و ... برای ما فراهم می آورد؟



نقل مطالب پایگاه سینما انقلاب، بدون ذکر منبع غیرمجاز است.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی پیرامون این مطلب به ثبت نرسیده است.