جنبش فکری هنری سنما انقلاب

در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، فیلمی با موضوع زنان و دفاع مقدس توجه همگان را به  خود جلب کرد. فیلمی که با «منیر قیدی»، در اولین حضورش به عنوان کارگردان و «سعید ملکان» به عنوان تهیه‌کننده حرفهای بسیاری برای گفتن داشت. «ویلایی‌ها» عنوان فیلمی است که در جشنواره امسال می‌توانست بدرخشد؛ اما با کم لطفی هیات داوران کنار گذاشته شد. 

معرفی فیلم «ویلایی ها»؛ نخستین ساخته سینمایی منیر قیدی

در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، فیلمی با موضوع زنان و دفاع مقدس توجه همگان را به  خود جلب کرد. فیلمی که با «منیر قیدی»، در اولین حضورش به عنوان کارگردان و «سعید ملکان» به عنوان تهیه‌کننده حرفهای بسیاری برای گفتن داشت. «ویلایی‌ها» عنوان فیلمی است که در جشنواره امسال می‌توانست بدرخشد؛ اما با کم لطفی هیات داوران کنار گذاشته شد. این فیلم روایتگر حضور زنان در پشت جبهه‌های نبرد ایران و عراق است، حضوری که سرشار از بیم و امید است.
منیر قیدی که از سال ۷۵ به عنوان منشی صحنه در سینما در حال فعالیت است؛ سرانجام امسال نخستین فیلم سینمایی‌اش را ساخت. فیلمی که به گفته برخی از کارشناسان اثر قابل توجهی بود. ویلایی‌ها با توجه به اینکه روایتگر قطعه‌ای از تاریخ کشورمان است، محملی مناسب است تا جامعه شناسان به بررسی صحت و سقم آن از این جهت بپردازند. علاوه با این با توجه به اینکه سوژه اصلی فیلم حضور زنان و خانواده‌ها در پشت جبهه‌ها و نقش آنها در جنگ است، می‌تواند، عرصه‌ای باشد تا کارشناسان حوزه مطالعات زنان و خانواده به بررسی فیلم، از این جهت بپردازند. نکته‌ای دیگر که تاکنون توسط بسیاری از صاحب‌نظران این عرصه مطرح شده است، بحث جنبه‌های تربیتی دفاع مقدس است، این فیلم با توجه به این نکته، می‌تواند متخصصان عرصه تربیت و روان‌شناسی را به چالش با خود دعوت کند.

معرفی فیلم ویلایی‌ها منیر قیدی

معرفی فیلم ویلایی‌ها منیر قیدی

 

مسائل فیلم:

– زن نه شرقی‌ نه غربی و زنی که همراه با مادری و زنانگی، حضور در ولایت اجتماعی دارد، دارای چه ویژگی‌هایی است و چگونه در سینما و رسانه انقلابی جلوه‌گری دارد؟

–  «رسانه و سینمای مردمی انقلاب اسلامی» چیست و چگونه می‌توان آن را سامان داد؟ ویژگی‌ها، مسائل و اولویت‌های راهبردی آن چیست؟

– گنج جنگ که اصلی‌ترین درون مایه انقلاب برای ساخت آثار سینمایی و رسانه‌ای بوده و خواهد بود، چگونه باید مورد استفاده قرار گیرد؟

– باید به مفاهیم اساسی و محوری انقلاب اسلامی در سینما چگونه پرداخت که این هنر سینما به دام پیام‌زدگی نیافتد؟

– تمرکز‌زدایی از تولید و پخش (تهران زدگی) چه تاثیری بر مردمی شدن سینما و رسانه دارد؟

– فرآیند «خلق مخاطب» در سینما و رسانه انقلابی چگونه رخ می‌دهد و در اقشار مختلف چگونه قابل تحقق است؟



نقل مطالب پایگاه سینما انقلاب، بدون ذکر منبع غیرمجاز است.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی پیرامون این مطلب به ثبت نرسیده است.