جنبش فکری هنری سنما انقلاب

محسن مهاجری کارگردان فیلم کوتاه «زمین بازی ما»  از لزوم مستندسازی در عرصه گفتمان هنری انقلاب اسلامی می گوید. 

مصاحبه با محسن مهاجری کارگردان «زمین بازی ما»

به گزارش سینما انقلاب، مصاحبه مکتوب این سایت خبری تحلیل با آقای محسن مهاجری کارگردان «زمین بازی ما» به صورت زیر تقدیم خوانندگان گرامی میشود.

1_ لزوم مستندسازی را در عرصه ترویج گفتمان هنری انقلاب اسلامی چه میدانید؟

امروز لزوم مستندسازی در عرصه ترویج گفتمان هنری کاملا مشخص است؛ و این نیاز در شرایط کنونی بیشتر احساس می شود اما بحث بر سر چگونگی آن است. رسانه نقش بسیار مهمی در عرصه ترویج گفتمان هنری انقلاب اسلامی ایفا می‌کند که مستندسازی یکی از شاخه‌های آن است. ما باید قبل از هر چیز اهمیت رسانه را درک کنیم و لوازم آن را بشناسیم. فهم رسانه و کار رسانه‌ای و تاثیر رسانه را که فهم کنیم به دنبال آن اهمیت و لزوم مستندسازی هم روشن می‌شود. در واقع در زمینه شناسایی و شناساندن رسانه خوب عمل نکرده‌ایم و در واقع شاید همین مسئله باعث شده آن‌طور که باید و شاید، اهمیت مستندسازی مشخص نشده است.

2_ آیا فیلم مستند بازو و اهرم قوی تری نسبت به فیلم داستانی یا کوتاه دارد؟(ویژگی بارز مستند نسبت به فیلم داستانی و دیگر زمینه های هنری چیست؟)

هیچ مدیومی را بازو و اهرمِ قوی‌تری نسبت به مدیوم دیگر نمی‌دانم! هر کاری در مدیوم خود درست انجام شده باشد اثرگذاری خودش را دارد؛ چه داستانی باشد چه مستند و چه مدیوم دیگر؛ البته این به معنای کم‌اهمیتیِ فیلم داستانی و مستند نیست، که اهمیت این مسئله بر همه روشن است اما به این معناست اگر در این مدیوم‌ها خوب کار نشود، به خودی خود نه تنها تاثیری ندارند و باعث ترویج گفتمان انقلاب اسلامی نمی‌شوند، بلکه شاید نتیجه عکس هم بدهند. که نمونه های آن هم فراوان است.

ویژگی بارز مستندسازی نسبت به دیگر زمینه های هنری هم این است که فیلم مستند از واقعیت نشات میگیرد و ریشه در واقعیت دارد نه تخیل و خیال پردازی. اما فیلم مستند را نمیتوان صرفا با واقعی بودن آن تعریف کرد. چون این واقعیت به معنای عینی بودن نیست و با تصرف مستندساز در عالم ساخته میشود!

3_ آیا سیدمرتضی آوینی جریانساز سینمای مستند و انقلابی و دینی در کشور بوده است؟ امروز این جریان چقدر فعال و نیرومند است؟

به نظرم اگر سیدمرتضی آوینی را فقط جریان‌ساز سینمای مستند انقلابی و دینی بدانیم در حق او ظلم کرده‌ایم!  آوینی یک جریان فکری را راه‌اندازی کرد که فراتر و مهم‌تر از مستندسازی و این‌گونه بحث‌هاست. همین فهمِ ناقص و محدود ما از اندیشه‌های او باعث شده، راه به خوبی طی نشود. مثلاً همین مسئله شناخت جوهره سینما و رسانه که از دغدغه‌های اصلی شهید بود هنوز به خوبی فهم نشده است و این مسئله به این معناست این جریان آنطور که باید فعال نیست و در واقع هنوز حق مطلب ادا نشده! اما با وجود همه این مسائل اتفاقات خوبی در راه است و این جریان روز به روز نیرومندتر از گذشته میشود.

4_ زمینه های حضور ایران در عرصه جهانی برای انتقال پیام انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی میکنید؟

در این عرصه برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند عمل نکرده‌ایم؛ همان‌طور که گفتم از رسانه و کار رسانه‌ای و اهمیت آن  غافل بودیم. البته اتفاقاتی افتاده، ولی نسبت به پیام و گفتمان انقلاب گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است. چون حرف انقلاب آن‌قدر عمیق، به‌جا و راهبردی است که خیلی بیشتر از این‌ها باید روی آن کار و تلاش می‌شد. از آن‌جایی که پیام انقلاب اسلامی با فطرت انسان‌ها کار دارد این کارها می‌توانست خیلی بهتر و تاثیرگذارتر باشد.

5_ آیا جشنواره عمار قله و نقطه اوج سینماگران انقلابی است؟ انتظار نیروی حزب اللهی از عمار چیست؟

جشنواره عمار را یک شروع خوب می‌د‌انم نه یک قله؛ برای سینماگران انقلابی هم یک بستر است؛ که میتواند نقطه اوج باشد.

انتظار نیروی حزب‌اللّهی از جشنواره عمار این است که حفره‌های خود را کشف کند و به فکر راه حلی برای آن باشد. تا جشنواره سال به سال باشکوه‌تر برگزار شود که این پتانسیل در جشنواره عمار وجود دارد.

در این مسیر حزب‌اللّهی‌ها هم پایه کارند.



نقل مطالب پایگاه سینما انقلاب، بدون ذکر منبع غیرمجاز است.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی پیرامون این مطلب به ثبت نرسیده است.