جنبش فکری هنری سنما انقلاب

به گزارش سینما انقلاب، در حاشیه پنجمین هم اندیشی سینمایی «گفتمان انقلاب اسلامی» و پس از اکران انیمشین «فهرست مقدس» نشست نقد و بررسی این فیلم با حضور «محمّد همدانی» کارگردان فیلم و آقای «روحانی» کارشناس مسائل تاریخی در حوزه هنری برگزار شد.  

پنجمین هم اندیشی سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی/ نشست نقد و بررسی انیمیشن «فهرست مقدس»

به گزارش سینما انقلاب، در حاشیه پنجمین هم اندیشی سینمایی «گفتمان انقلاب اسلامی» و پس از اکران انیمشین «فهرست مقدس» نشست نقد و بررسی این فیلم با حضور «محمّد همدانی» کارگردان فیلم و آقای «روحانی» کارشناس مسائل تاریخی در حوزه هنری برگزار شد.  

در ابتدای این نشست «محمّد همدانی» کارگردان جوان این انیمیشن با اشاره به مشقت ها و سختی های زیادی که بر سر راه تولید این انیمشین با چنین کیفیتی بوده از حمایت های سازمان هنری رسانه ای «اوج» قدردانی و سپاسگزاری کرد و خاطر نشان کرد: ایده ابتدایی این فیلم توسط «فرج الله سلحشور» مطرح شده بود و قرار بود در ابتدا این اثر به صورت Live Action تولید شود، امّا به دلیل هزینه های زیاد ترجیح داده شد با یک بودجه کمتر و به این شکلی که ملاحظه فرمودید با حمایت «سازمان اوج» ساخته شود.

«روحانی» کارشناس مسائل تاریخی نیز با قدردانی از این اثر فاخر، ساخت چنین انیمیشنی را ارزشمند شمرد و خاطر نشان کرد: جا دارد از شما و همه دوستان بابت تولید چنین اثر فاخری تشکر و سپاسگزاری کنم. بدون شک این اثر از لحاظ تکنیکی و فرم بسیار جذاب و تاثیر گذار است به طوری که حتی کسی مثل من با اشتیاق آن را تا آخر دنبال کردم!

در ادامه مجری برنامه با طرح پرسشی در خصوص میزان پایبندی این اثر نسبت به واقعیت تاریخی و دینی آن نظرات آقای روحانی را به عنوان کارشناس جویا شد. جناب آقای روحانی با اشاره به این که فیلم درصدد بیان داستان «اصحاب اُخدود» است گفت: «علاّمه طباطبایی در تفسیر المیزان اشاره می کند که حتی شاید داستان اصحاب اُخدود در چندین جای مختلف از جمله همین یمن و حبشه که در فیلم بدان اشاره شده است اتفاق افتاده باشد.» او هم چنین با بیان نکاتی در خصوص فیلم هایی که بر اساس یک داستان قرآنی است، خاطر نشان کرد: «خیلی مهم است که وقتی ما میخواهیم فیلم بسازیم، مشخص کنیم که داستان قرآنی می سازیم یا داستان تاریخی. چرا که پاسخ به این مسئله ماهیت کار را ما بسیار تغییر خواهد داد.»

همدانی نیز در ادامه اشاره کرد «ین فیلم هر چند بر اساس مستندات تاریخی و قرآنی ساخته شده است امّا در جزئیات و تمام قسمت های داستان پاینبد به واقعیت نبوده و سعی کرده است که با دراماتیزه کرده آن برای مخاطب داستانی جذاب تعریف کند.» او هم چنین مخاطب این فیلم را همه مردم دنیا و اثرش را به عنوان یک اثر قابل پخش در عرصه بین الملل دانست و گفت: «از ابتدا ما این فیلم را برای مخاطب بین المللی ساختیم و خواستیم تا در این انیمشین نگاهی دیگر به قضیه هولوکاست و مسیحیت و یهودیت داشته باشیم و یک جنایت انسانی که در تاریخ افتاده است را به تصویر بکشیم.»

او هم چنین یادآور شد که رایزنی ها و تلاش هایی از طرف تهیه کننده فیلم در خصوص پخش خارجی این اثر انجام شده است، که إنشاءالله به زودی خبرهای خوبی را به همراه خواهد داشت و شاهد این اثر فاخر در عرصه بین الملل خواهیم بود.

 

در ادامه این نشست سوالی مبنی بر این که ما چقدر اجازه داریم درام را وارد یک داستان تاریخی کنیم مطرح شد، که روحانی در پاسخ گفت: «بحث اجازه من و دیگران نیست، بحث بر سر این نیست که یک وقت ما داستان قرآنی می سازیم، یک وقت داستان تاریخی می سازیم و زمانی دیگر داستانی بر اساس قرآن یا تاریخ می نویسیم. هر سه این ها با هم تفاوت داشته و هر کدام حکم خود را دارد.»

همدانی مخاطب فیلمش را سنین 12 سال به بالا دانست و اشاره کرد: «ما این فیلم را بیشتر برای نوجوانان ساختیم. چرا که آنان در این سن بیشتر به دنبال قرهمان پروری و خیال پردازی در مورد قهرمانان داستان هایی که می شنوند هستند. از طرفی به دلیل تراژیک بودن قصه، مخصوصاً در اواخر فیلم سنین کمتر از 12 سال نمی توانند مخاطب این فیلم باشند و داستان را کامل درک کنند.»

در اواخر جلسه، پرسش های زیادی از طرف حضار در جلسه در خصوص این انیمشین مطرح شد و محمّد همدانی با حوصله به تمام این سوالات پاسخ داد. در یکی از این سوالات مطرح شد که چرا انقدر ظاهر شخصیت های این انیمشین اغراق آمیز و شبیه حیوانات هست که همدانی در پاسخ به این سوال گفت: «ما قصد داشتیم ویژگی های اخلاقی و شخصیتی این کاراکترها و صفاتی که آن ها دارند را برای مخاطب ملموس کنیم و مخاطب را درگیر ویژگی های درونی این کارکتر ها کنیم و به همین جهت از تکنیک Hyper Realistic یا «اغراق مبتنی بر واقعیت» استفاده کردیم. هر چند این تکنیک تا کنون در ایران استفاده نشده است و در دنیا نیز چند نمونه از جمله هابیت و ارباب حلقه ها بیشتر وجود ندارد، امّا به جهت سمبلیک بودن اثر و جذابیت بصری از این تکنیک نهایت استفاده را داشتیم.»

 

او هم چنین اشاره کرد: «ما در یک جاهایی از فیلم می بینیم که همین شخصیت ها شکل انسانی پیدا می کنند؛ از جمله در سکانس کشتی و نگاه کردن شخصیت اصلی در کریستال. این موقعیت ها جاهایی است که میخواهیم به مخاطب بگوییم حقیقت این اشخاص چیز دیگری است غیر از آن چیزی که می بینی.»

همدانی معتقد است اگر بخواهیم اثری به صورت کاملاً رئال در قالب انیمیشن بسازیم، کار بیهوده ای کرده ایم ،چرا که می شود آن را فیلمبرداری کرد ولی در انیمشین باید کمی از رئال محض بودن خارج شویم تا ساخت آن ارزش داشته باشد.

روحانی در پایان صحبت های خود و در نقد فیلم در خصوص تصویری که از نوکیشان ارائه می دهد، گفت: «نوکیشان نصرانی ای که من در این فیلم دیدم بسیار اخلاق گرایانه بودند، در صورتی که دین نصرانی ها این قدر ها هم اخلاق گرایانه نیست، آن ها کمی روحیه انقلابی گری هم داشته اند و من این موضوع را در اثر شما ندیدم و دوست داشتم نوکیشان فیلم شما دینداری اصیل تری می داشتند.»

«محمّد همدانی» با تشکر از استاد روحانی بابت نظرات کارشناسانه و دقیق ایشان در پاسخ به این نقد گفت: حق با شماست، این نقد بر فیلم ما وارد است و من امیدوارم بتوانیم با تامین بودجه این مشکلات را در نسخه های بعدی از لحاظ کارگردانی اصلاح کنیم.

پنجمین هم اندیشی سینمایی «گفتمان انقلاب اسلامی» از امروز 20 بهمن با حضور علاقه مندان و کارشناسان این عرصه در حوزه هنری آغاز شده و با اکران آثار منتخب جشنواره فجر و برگزاری نشست ها و محافل سینمایی تا 27 بهمن ماه ادامه دارد.

عکس و خبر: سیّد احسان طالقانی 



نقل مطالب پایگاه سینما انقلاب، بدون ذکر منبع غیرمجاز است.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی پیرامون این مطلب به ثبت نرسیده است.