جنبش فکری هنری سنما انقلاب

در روز سوم سینما انقلاب چه گذشت ؟

گزارش خبری از چهارمین نشست هم اندیشی سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی

در روز سوم سینما انقلاب چه گذشت ؟

به گزارش سینما انقلاب، «دلبری» دومین ساخته ی جلال دهقانی اشکذری به روی پرده رفت . اشکذری که « خانه ای کنار ابرها » ، فیلم تحسین شده توسط منتقدین را در کارنامه خود دارد ، نشان داد که رویکرد مشخصی در فیلمسازی دارد . او قصد دارد سینمای دفاع مقدس را به گونه ای متفاوت بازتاب دهد . اشکذری از  «دلبری» به عنوان یک ملودرام اجتماعی تعبیر میکند .

پس از اکران اولین فیلم محافل سینما انقلاب طبق سنت سال های گذشته برگزار میشود .

 محافلی که دانشجویان ، اساتید و اندیشمندان اعضای آن را تشکیل می دهند و علاوه بر بعد فرمیک اثر راجع به محتوای فیلم و نسبت فیلم با علوم انسانی و اندیشه اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد .

از میان محافل و نشست های متعدد گزارشی از آنچه در سه نشست گذشت ارائه میداریم :

محفلی متشکل از بانوان هنرجو ، دانشجویان رشته تدوین و فیلمنامه:

 فیلم دلبری نگاه زنانه ای دارد به خانواده مذهبی و ارزش مدار. اثری با محوریت زن مسلمان ایرانی و نمایش قدرت تاثیر گذاری او در خانواده. نمایش زنی که توانسته در شرایط بحران و حضور کمرنگ مرد خانواده همچنان نقش و جایگاه پدری او را برای فرزندان نگه دارد و خانواده کامل را با تمام ستون آن حفظ کند.

در این فیلم روابط عاطفی خانواده بسیاری از مواقع زیبا، کامل و به اندازه کافی بیان شده است اما در گفتگوهای زن با شوهر گاهی از حد حوصله مخاطب فراتر می رود و رابطه عاطفی را در حد دیالوگ های سطحی و اصطلاحا لوس تنزل میدهد.

فیلمنامه این اثر قابلیت و کشش فیلم بلند را ندارد. خالی بودن آن از اتفاقات متنوع در زمان فیلم آن را خسته کننده می کند. از لحاظ فیلمنامه و داستان کار ضعیف محسوب میشود و میتوان گفت اثر صرفا بر اساس یک ایده ی کمی گسترش پیدا کرده شکل گرفته است؛ درحالیکه نیاز به پردازش بیشتر و پخته شدن ایده و تبدیل به یک فیلمنامه کاملا احساس می شود.
کم بودن وقایع و صرفا وجود گفتگو در بیان اتفاقات، اثر را به یک نمایش رادیویی تبدیل نموده است.

نقش کارگردان در این اثر کمرنگ جلوه میکند و اگر بازیگر اصلی این فیلم «هنگامه قاضیانی» با توانایی های خاص فردی خود در ارائه نقش نبود این حد از انتقال پیام هم صورت نمی گرفت و کار در همان دقایق اول به شکست می انجامید.
به نظر می رسد فیلمساز شیوه ی بسیار سختی را برای روایت اثرش انتخاب کرده این که در یک محیط بسته و بیشتر توسط یک بازیگر ماجرا روایت شود نیاز به حرفه ای گری بسیار بالایی دارد تا کشش و جذابیت مناسب ایجاد و مخاطب حفظ شود. روشی که کارگردانان بزرگ هم کمتر به سراغ آن رفته اند.

 محفلی دیگر که دانشجویان دانشکده صدا و سیما قم و طلاب هنرمند مدعو از شهرقم اعضای آن را تشکیل می دهند ، بر این نظرند که :

 بسیاری از فیلم های ارزشی سینمای انقلابی از ناحیه ی فیلنامه ضرر کرده اند. و این فیلم را نمونه ای از فیلم هایی خواندند که به علت مدارا کردن با کارگردان در اثر اول ، فیلم دوم به ضعف های بسیاری دچار شده است.

هنر را وادی حس خواندند و معتقدند میان انتقال حس و نشان دادن احساس فاصله بسیار است.

غروب می شود ، صدای اذان می آید.

 نماز جماعت در مسجد حضرت آیت الله خامنه ای برگزار می شود.

 بعد از نماز مغرب است که فیلم نفس سومین ساخته ی نرگس آبیار روی پرده می رود . در خلاصه ی این فیلم آمده است : روایتی از زندگی چهار کودک با نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که همراه پدرشان غفور و مادربزرگ در دهه۵۰ خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

 نرگس آبیار  و محمد حسین قاسمی نیز هستند .

فیلم تمام می شود ، کارگردان و تهیه کننده ی فیلم با تشویق تماشاگران روی سن می روند . با محمد مهدی رسولی که بیشتر در حوزه ی ادبیات و جهان داستان میشناسیمش پای میز نقد می نشینند کمی بعدتر سید محمد حسینی ، منتقد و کارشناس سینما که انگار از ترافیک شهر رهایی یافته به جمع آنان اضافه می شود.

نشست با همراهی تماشاگران ادامه می یابد و مدعوین نیز نکاتی می گویند یا سوالاتی می پرسند .

خیلی از حرف ها یا سوال ها بعد از برنامه و در محوطه ی خارج از سالن نیز ادامه دارد.

اکران فیلم سوم ، «به دنیا آمدن» ساخته ی محسن عبدالوهاب، که  پس از 5 سال دوری از حوزه کارگردانی آن را ساخته است.

در خلاصه ی داستان این فیلم آمده است : زن و شوهرى در آستانه میانسالگى در ادامه مسیر زندگى شان دچار مشکل مى شوند. و روز سوم با اکران این فیلم پایان می یابد.

علی صبوری



نقل مطالب پایگاه سینما انقلاب، بدون ذکر منبع غیرمجاز است.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی پیرامون این مطلب به ثبت نرسیده است.