جنبش فکری هنری سنما انقلاب

در حاشیه پنجمین هم اندیشی سینمایی «گفتمان انقلاب اسلامی» و پس از اکران فیلم «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، فیلمساز جوانی که توانست سیمرغ های بلورین زیادی را در جشنواره فجر امسال از آن خود و فیلمش بکند، جلسه نشست نقد و بررسی این فیلم با حضور استاد «ناصر هاشم زاده» و آقای ایرانمنش و حسینی برگزار شد. 

ششمین هم اندیشی سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی/ نشست نقد و بررسی فیلم «ابد و یک روز»

به گزارش سینما انقلاب، در حاشیه پنجمین هم اندیشی سینمایی «گفتمان انقلاب اسلامی» و پس از اکران فیلم «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، فیلمساز جوانی که توانست سیمرغ های بلورین زیادی را در جشنواره فجر امسال از آن خود و فیلمش بکند، جلسه نشست نقد و بررسی این فیلم با حضور استاد «ناصر هاشم زاده» و آقای ایرانمنش و حسینی برگزار شد.

در ابتدای این نشست استاد ناصر هاشم زاده ضمن این که اثر را یک اثر خوش ساخت توصیف کرد و با اشراه به این که این فیلم توانسته مخاطبین زیادی را به سینماها بکشاند، گفت: «ما با یک فیلم حرفه ای رو برو هستیم، بنابر این باید دقیق بررسی کنیم تا ببینیم چرا مخالف هستیم و چرا موافق. با چه چیز مخالفیم و با چه چیزی موافقیم. آیا این فیلم به ما توهین کرده؟ آیا این فیلم از ما تجلیل کرده؟ آیا این فیلم توانسته مطلبی را که میخواهد بگوید، به درستی بیان کند؟ که من معتقدم آن چیزی که می خواهد بگوید را به روشنی گفته است، اصلاً زبانش الکن نیست در گفتن. زبان اشاره سینمایی اش یک زبان اشاره دقیق و هنری است.»

در ادامه آقای حسینی نیز با تایید صحبت های آقای هاشم زاده در خصوص حرفه ای بودن فیلم به این نکته اشاره کرد: «من در این فضا و جغرافیایی که فیلمساز برای ما ترسیم می کند، آشنا هستم و حتی در آن منطقه زندگی کردم. امّا باید دید که فیلمساز تنها هدفش توصیف آن جغرافیا و شرایط است یا به دنبال گفتن حرف دیگری است.»

در ادامه آقای ایرانمش به عنوان مجری کارشناس برنامه در تکمیل صحبت های کارشناسان گفت: «ما با یک سینمای رئالیستی در این فیلم مواجه هستیم. سینمایی که به جهت همین رئال بودن و واقعی بودنش می تواند مخاطبین زیادی را به سینماها بکشاند.»

در ادامه بررسی فیلم «ابد و یک روز» استاد «ناصر هاشم زاده» با اشاره به این که سینما بر خلاف ادبیات بسیار کم حوصله هست و گاهی هم بی حوصله، در خصوص حرفی که این فیلم می خواهد به مخاطبش بگوید و محتوای آن گفت: «وقتی که من به این فیلم فکر می کنم با خود می گویم این سگدونی ای که در این فیلم به آن اشاره می شود، کجاست؟ که هر کس نرود از سگ کمتر است، واگر برود هم از آن کمتر است. بر این نکته در چندین جای فیلم و دیالوگ ها تاکید می شود. این جا کجاست؟» او در ادامه گفت : «نظر من فیلم دارد به منِ مخاطب توهین می کند. فیلمساز دارد به منِ مخاطب می گوید که تو هم اگر مثل این دختر می خواهی از سگ کمتر نباشی با این شرایط اجتماعی ای که در این ممکلت وجود دارد، باید این جا را ترک کنی.این واقعاً یک توهین است. اگر فیلمساز بگوید که من قصد چنین توهینی را نداشته ام آن وقت بر فیلمنامه اش اشکال وارد می شود که چرا داستان را به گونه ای بیان کرده ای که من مخاطب چنین برداشتی را از اثر تو داشته باشم.»

استاد ناصر هاشم زاده با ابراز تاسف در خصوص دیده نشدن فیلم بادیگارد در جشنواره امسال و این که  داوران جشنواره یک فیلم تلخ را بر آن ترجیح دادند، گفت: «از تلخی ها گفتن چه اشکالی  ندارد، از رنج ها گفتن که اشکالی ندارد، اما اشکال آن جاست که شما راه امید را ببندید. بر خلاف نظر دوستانی که می گویند فیلم در پایانش یک امید را به مخاطب القا می کند ، من باید بگویم آن چیزی که در پایان فیلم میبنیم یک استیصال است و اگر هم امید باشد، یک امید وارونه است.»

درپایان استاد ناصر هاشم زاده ابراز امیدواری کرد که این فیلمساز جوان بتواند در مسیر طولانی هنر و هنرمند بودن راه درستی را پیش بگیرد و این مسیر را خوب بپیماید.

پنجمین هم اندیشی سینمایی «گفتمان انقلاب اسلامی» از 20 بهمن با حضور علاقه مندان و کارشناسان این عرصه در حوزه هنری آغاز شده و با اکران آثار منتخب جشنواره فجر و برگزاری نشست ها و محافل سینمایی تا 27 بهمن ماه ادامه دارد.

عکس و خبر: سیّد احسان طالقانی 



نقل مطالب پایگاه سینما انقلاب، بدون ذکر منبع غیرمجاز است.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی پیرامون این مطلب به ثبت نرسیده است.