جنبش فکری هنری سنما انقلاب

ما با اتفاق خیلی خوبی در سینما رو به رو هستیم با یک فیلمنامه ی منسجم و پردیالوگ که افت دیالوگ نداریم و یا در خدمت پیش برد داستان اند یا شخصیت میسازند .

مصاحبه با دکتر صالحیان/ ابد و یک روز از بهترین فیلم هاست که در هر دو جنبه ی فرم و محتوا حرف برای گفتن دارد ، مخالفین جدی این این فیلم نیز اعتراف داشتند که فیلم خوبی است .

به گزارش سینما انقلاب، مصاحبه با دکتر صالحیان پیرامون فیلم "ابد و یک روز" را تقدیم علاقمندان سینما می شود. باتوجه به فضای حاکم بر فیلم از سویی انتقاد ها و از سوی دیگر حمایت هایی از فیلم شده است. بعد از نتقدهایی که متقدان از فیلم کرده اند، یک بررسی مثبت از فیلم در سایت برای شما مخاطبان محترم قرار می دهیم.

راجع به ساختار و بعد فرمیک و سینمایی «ابد و یک روز» بفرمایید.

ابد و یک روز از بهترین فیلم هاست که در هر دو جنبه ی فرم و محتوا حرف برای گفتن دارد ، مخالفین جدی این این فیلم نیز اعتراف داشتند که فیلم خوبی است .

ما با اتفاق خیلی خوبی در سینما رو به رو هستیم با یک فیلمنامه ی منسجم و پردیالوگ که افت دیالوگ نداریم و یا در خدمت پیش برد داستان اند یا شخصیت میسازند . 85 درصد فیلم در یک محیط بسته اتفاق می افتد ولی حوصله ی تماشاگر سر نمی رود ، این یعنی همه چیز خوب است ، شخصیت ها ، دیالوگ ها و خصوصا میزانسن . فیلم ساختن در فضا و محیط بسته بسیار سخت است و کلی تجربه می خواهد . نقطه ضعف عمده ی فیلمها این است که محیط و لوکیشن تشخص نمی یابند . این هویت اگر ساخته شود به پرداخت شخصیت نیز کمک میکند و در این فیلم اتفاق افتاد . بازی ها همه همسطح و خوب بودند و یک ارتباط دیالکتیکی وجود داشت .

برخی فرهنگ آسیب شناسی به ویژه در علوم اجتماعی را ناشی از حاکمیت تفکر شرق شناسی در دانش اجتماعی می دانند که ابزاری است برای سیطره فرهنگی غرب بر شرق . یعنی شرقی ها به جای تامل برای به سازی اوضاع و گسترش قدرت خویش و ... به آسیب شناسی از خویش در پارادایم علمی غرب ،  مشغول باشند . با این نگاه آسیب شناسی در رسانه و سینمای انقلابی با چه رویکرد و چگونه باید باشد ؟

ما نمی توانیم منکر یک سری فیلم های روشنفکر زده باشیم . فیلمساز هایی به جای تبدیل شدن نگاهشان به فیلم ، فیلم میسازند برای نگاهشان . اما با توجه به اینکه یکی از وظایف هنر نقد و انتقاد است، یک مشکل اساسی در سینمای روشنفکری داریم که عاری از تفکر هستند یعنی فیلمها خیلی سطحی اند و با یک تحلیل اولیه در سالن سینما برای مخاطب تمام می شوند ؛ «ابد و یک روز» متفاوت با اینگونه فیلم ها است و به مخاطب کمک میکند تا بیاندیشد . آسیب شناسی اجتماعی به خودی خود نه می تواند خوب باشد یا بد ، ولی آسیب شناسی ای که قرین باشد با تفکر و مخاطب را به فکر وادارد خوب است و وظیفه ی هنر و سینماست .

خیلی از منتقدین این فیلم راجع به بعد هنری فیلم اعتراف دارند ولی عمده ی ایرادات به محتوای آن است ، که از آن به عنوان فیلمی خیلی تلخ یاد میکنند . نظر شما چیست ؟

من با این نظر که این فیلم ، فیلم تلخی است، کاملا مخالفم . ما با یک خانه ای رو به رو هستیم و چند شخصیت ؛ شخصیت هایی که به خودی خود بد نیستند . نه آن دو خواهری که رفتند و برگشتند و نه شخصیت سمیه ، حتی محسن که غیرت دارد و خواهرش را دوست می دارد یا نقش معادی که گرفتاری او را به این سمت و سو برده است . منظورم این است که ما با شخصیت های خاکستری مواجه هستیم .

اگر ما نقش اصلی را خانم ایزدیار بگیریم ، سمیه یک شخصیت با ایمان است ، دختریست که به برادرش می گوید شرط بندی نکن ، قسم دروغ نخور و نسبت به خانواده اش متعهد است و یکی از دلایلش که برمیگردد ، قولی است که به برادرش نوید داده .

فیلم اشاره میکند به ابد و یک روز . در ادامه ی ابد و یک می گوید کسانی هم هستند که اگر انسان های خوبی باشند پرونده یشان بعد از پانزده سال مورد بررسی قرار می گیرد و میبینیم که این اتفاق برای سمیه می افتد . اگر اتوموبیل افغانی ها و لباس یک دستشان و زبان غریبه یشان را به مثابه زندان بگیریم ، ( چون این حس را منتقل می کند و نمایی است که زندانی ها را می برند ) سمیه ابد و یک روزش را شکسته است . نقش معادی در خانه بیانگر قدرت طلبی و منفعت طلبی است ولی وقتی سمیه بر میگردد می فهمیم که مدیر اصلی این خانه سمیه است . لباس سفیدی پوشیده و سه اتاق پشت سرش را روشن میکند و امید به خانه بر می گردد . برادر کوچکتری که اسمش نوید است و به شدت تیزهوش هست ، بازگشت سمیه امید را به خانه برمیگرداند تا نوید بتواند ادامه دهد . سمیه یک شخصیت متعهد است که تاکید می شود بر با ایمان بودنش و دلسوز بودنش .

به نظرم « ابد و یک روز » نسبت به فیلم های چند سال اخیر لیاقت این را داشت که اینهمه جایزه بگیرد .

 

 



نقل مطالب پایگاه سینما انقلاب، بدون ذکر منبع غیرمجاز است.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی پیرامون این مطلب به ثبت نرسیده است.